maandag 26 mei 2008

Klein Water Weekend 2008 nr. 1

Datum: 24 & 25 mei 2008
Plaats: Vlietland
Wind: 4 bft
Zeil: 7.8 Bic T-RIG OD
Trim: Light|Medium|Heavy|Survival
Mijn eerste ervaring met lesgeven! Dit is misschien iets anders dan mijn gebruikelijke log-post, maar dat maakt mij niet uit.
Met Michiel als mentor ben ik aan de slag gegaan met het lesgeven van nieuwe surfertjes, en ik heb ze allemaal weer terug, dus ik ben niet ontevreden over mijn prestatie. De eerste dag begon geweldig. Wind, zon, Arjan die iets te vrolijk is, kon dus niet beter. Met Micha de eerdergenoemde Arjan, en mijzelf hebben we toen 11 zeiltjes opgetuigd, om onze cursistjes wat werk uit handen te nemen. En niet zo'n klein beetje ook. God wat een werk om al die volkomen willekeurige zeiltjes bij elkaar te vinden.
Toen om 11 uur de lessertjes aan kwamen zetten hebben we ze in een pak gegooid en is er (in ieder geval door mij) aan een theorie. Gelukkig niet zo veel, want zo ver kan ik me niet concentreren op geneuzel, dus zij waarschijnlijk ook niet.
Voor een eerste les hadden onze surfertjes wel een beetje veel wind, maar alle cursisten trokken zich daar niets van aan en gingen gewoon van wal, en kwamen, d.m.v. enig hoogtelopen wel weer aan waar ze vertrokken waren. Les 1 geslaagd.

Die middag was het volgende item aan de beurt, namelijk opkruizen. Hoewel de meesten nog moeite hadden halve wind te varen (het waren niet zulke fantastische lesomstandigheden) zijn er toch twee mensen aan het gekruis toe gekomen. Haleluja.
's Avonds is er lekker gebowld, en er bleek maar weer: goede surfers kunnen niet bowlen. Oftewel, Michiel, RJ en ik waren laatsten. En na nog een klein tochtje huisartsenpost konden ik toc lekker gaan slapen, en een soort van wakker zijn voor de nieuwe dag.

De volgende ochtend begonnen we met het favoriete onderwerp van iedere surfer: optuigen. Na alle spullen tijdens het optuigen minstens 3 keer vervangen te hebben, bleken toch alle setjes van gisteren (minus 1, die was gezonken) weer in elkaar te passen en was iedereen toch weer content dat ze dat gedaan hebben.
Daarna: Kruizen, poging 2. Na een herhaling van de theorie van gisteren gingen we het water weer op, en waarempel, het gaat gewoon een stuk beter zonder vlagen van 20 knopen.
's Middags het leukste onderwerp van het weekend, namelijk voorangsregels. Da's leuk, want dan kan je door de hele menigte heenvaren en aan ze vragen of je voorang hebt. Het leuke is dat ze meestal nee antwoorden, maar wel na de botsing.

Lessen geslaagd!

Geen opmerkingen: